Saturday, March 31, 2007

001


i posted [9 sept '06] tis entry saje-saje nk tgk d stand of pmi community =)


to lend a piece of my mind...

after the shocking poll result of the malaysian ethnic unity released by the NST (march 20th-front page), another survey was conducted, this time was to get in depth the public (malaysian muslim) opinion regarding their views on islam (the sun sept 8th).

so yesterday, while i was reading the survey result, someone critically raised up the issue (or rather ketidak-puas-an hatinya) that quite a high number of people wanted islam to be a member of an inter-faith council, if there were any...but i ...

agreed with them.. 'coz i believe having the council will help us understand each other views and religion practices that required or (to be accurately state) that was obliged for its believers to perform. discussing develops knowledge and creates understanding. understanding will produce awareness and consideration that opens the door to tolerance and acceptance of what ever issue raised. and these finally would generates peace and harmony.

but what one should against is when the council was given or to a certain extent demand a power to decide on the rights or even worst penetrate into the affairs of its members. these would create chaos.

so there goes 'a piece of my mind'... and i am eager to hear your 'ketidak-puas-an hati' or 'ke-puas-an hati' on my views.. anyone??

and these r d response i received....


syahid^kecil said...

yup...mmg btul...ade pros n cons nye...kalu join dorng mmg kite blh "ustand n each othr views"...kte blh trngkn the do and donts in islam...mgkn kte blh gne pndektn fiqh dakwah utk mk...menyeru pd kalimah yg stu...ke arh mtauhidkan allah..cons...kte dh tau mrk mmg ade niat y tersirt disblk ifc...obj ifc adlah utk mbuat rules ttg agm di m'sia..kte tgk pmintaan dorng pn kte dh tau...so ape pranan mahkamah syariah pasni??...dhla pranan dornng kt m'sia ni pn limit...pasni..maybe trus xrelevant....alhamdlh dgn adenye dorng ...case2 yg mlibatkn murtad msh blh dicontrol...w'pun xspnhnye...lgpn majoriti ptubuhn dlm council2 non-muslim...mrk mmg mahukan hak org islam di m'sia dilimitkn....bkn nk suuzonn....cme bhati2,..n kte pn xpnh mgangu agm mrk...lainlh org islam bt kaco ngn dorng.....'tlajak kereta blh reverse..tljk phitungn...islam tgadai....'n mrk skali2 xkn png redha dgn org islam smp kte ikt jejak lngkh mrk 2:120....xdnafikn kta kna btolernsi dgn mrk..tp tolrnsi ade sempdannye.....kte dh cukp btoleransi sblm nie...jgn smp bab yg mnyntuh aqidah pn kna btolernsi...apepn nie adlh pndpt sorng yg lemah...apepn kte kna rjk pd ahlinya...jgn hny krn result poll kte mdh ikut2tan...majoriti xsmstinye mlambangkn kebnrn...thnks 4 pddebatan ilmiah ni n sori kalu ade slh n slp...
9/10/2006 12:06:51 PM

i said...
tme kasih on ur comment.. aper yang anda kate kan tuh tk dinafikan mmg ader kebenaran nyer.. inter-faith council (tk kesah la boh name ape2 pon) yg ana maksud kan is a body whr we can freely discuss each other views in mutual respect and maturity, a body whr we can clarify our misunderstandings between one another (29:46). contoh nyer kita nmpk sorg MP hr tuh kate agama die tk bebas mlakukan ibadah dorg @ nk bina kuil2 dorg r very restricted shinggakan pemuda umno pegi bsemuka dgn die, so here pada pandangn ana la.. kt bleh gune kan council ni utk terangkan keadaan yg sbenar, di mana klu ikut kan islam la yg dilimit kan amalan nyer d mas contoh nyer pelaksanaan syariah yg sempurna masih tk dpt dijalan kan..o'coz dorg pasti ader agenda t'sembunyi... kat situ letak nyer kebijaksanaan kita in confronting wit 'em.. inter-faith council (baca:iblis fan club) yang ada sekarang mmg demand menda2 yang merosakkan aqidah umat islam. dan kita mmg tk boleh bertoleransi dalam isu ni. melayan permintaan2 dorg ni hanya akan merosakkan agama kita. sbb itu we got to review the original function of an inter-faith council where it should have become an ideal platform to generate harmony between us bukan create chaos mcm skrg ni. and to say islam tak dapat dan tak boleh bekerjasama dengan agama lain adalah silap sbb sejarah pun dah buktikan tak de negara lain selain negara islam madinah pada masa pemerintahan Rasulullah s.a.w yang dapat menjamin keadilan bagi smua agama2 lain dibawah pemerintahan nya.( a fact i need not eleborate)again tme kasih on ur response, i wud luv 2 c pmi create more healthy discussion whr we cud touch on various issues xspecially regardin' d concern of d ummah. n b4 i end let me share a saying (raser nyer) that goes sumthing like tis " a wise person is like a water, water does not crush rite through a rock in trying to pass tru it.instead, it comes from the left, and from the right, from above and from below."-wallahua'alam...jzkk-
9/10/2006 01:53:52 PM

nyemah_mulya said...
i agree...we can share and discuss each other's point of views...btul kate syahid kecil tue...mahkamah syariah nyer peranan pun now limited...kte x kaco mrk...tp diorang mmg kaco prinsip2 ag islam...we can respect other people's religion but they cannot respect ours...cause like u said...ade agenda tersembunyi...
9/10/2006 09:25:49 PM

Anonymous said...
"kita kna tgk balik klu utk mencari manfaat lbeh mendatangkan kemudaratan..."
9/12/2006 02:00:41 PM

PMI-Daily said...
Seseorang kata: "kita kena jelas apa ada pada penubuhan IFC. bahaya jika kita bersetuju pada penubuhan IFC"(saya sependapat seperti seseorang)setelah proses pertanyaan, penerangan & perbincangan, dijelaskan kepada kami bahawa: "interfaith council" yang dimaksudkan dalam artikel ini BUKAN IFC yang 'hangat di pasaran'. "interfaith council" yang dimaksudkan di dalam artikel ini adalah SEMACAM "dialog perbandingan agama"(jika yang dialog perbandingan agama, saya setuju)maka, seseorang berkata: "minta dibuat penjelasan >lanjut agar semua pihak jelas "interfaith council" yang dimaksudkan dalam artikel ini bagi mengelakkan salah-faham seperti yang dinyatakan di atas.,~baca balik IFC post yang terdahulu, matlamat penubuhan & tuntutan adalah jelas. malah, kita sendiri tidak pasti andai mereka ada matlamat lain yang tersembunyi. Allahua'lam. ~harap jelas~
9/12/2006 05:40:49 PM

i said...
salam..i'm absolutely grateful 2 received comments on tis entry. bnyk minta ana jelaskan entry ni.. i tought my comment had said evrythin' tp masih ade yang keliru lagi. insyaAllah i'll try 2 post d actual poll result whr i believe masih ramai yg tk tertahu lagi ttg survey yg dibuat. entry ana was my response to a poll result on public opinion survey released by the sun sept 8. dimana menurut survey yg dibuat, "Ninety-seven percent of those polled said it was acceptable for Malaysian Muslims to live alongside those of other religions, while 76% said that if there WERE an interfaith council in Malaysia, Islam should be part of that council" (please stress d word WERE)so my response was tht i AGREE with the 76% of d respondents. because> having the council will help us understand each other views and religion practices that required or (to be accurately state) that was obliged for its believers to perform. DISCUSSING develops knowledge and creates understanding. understanding will produce awareness and consideration that opens the door to tolerance and acceptance of what ever issue raised. and these finally would generates peace and harmony.<>but what one should AGAINST(TENTANG) is when the council(APABILA BADAN TERSEBUT) was GIVEN(DIBERI) or to a certain extent DEMAND (MEMINTA) a POWER (KUASA) to DECIDE(MEMUTUSKAN) on the RIGHTS(HAK) or even worst PENETRATE(MENCAMPURI) into the AFFAIRS(URUSAN) of its members. these would create CHAOS(KACAU BILAU).mungkin ramai yg keliru dgn penggunaan nama interfaith council (Majlis Antara Kepercayaan) dngn iblis fan club (IFC)atau gerakkan Atikel 11 yg sinonim dgn gerakkan menentang hak2 islam skrg ni. seperti yg ana dah terangkan >inter-faith council (TAK KESAH LA BOH NAME APE2 PON)) yg ana maksud kan is a BODY(BADAN) whr we can freely DISCUSS(DIALOG/DISKUSI) each other views in mutual respect and maturity, a body whr we can CLARIFY(MENJELASKAN) our MISUNDERSTANDING(KEKELIRUAN) between one another (29:46).<>_<>

Anonymous said...
who's 'pmi daily'?is it refer to pmi stand?rubbish
9/13/2006 10:59:42 AM

Anonymous said...
do not use pmi id since it wasnt pmi syura, understand k.
9/13/2006 11:03:30 AM


asmaa puterii said...
maleh.. maleh..
9/13/2006 02:39:39 PM

syahid^kecil said...
mgkn disini mbul kekeliruan dsbabkn miscommunication...thanks pd liyana krn sudi mjelaskn keadaan sbnr....sbb apbla kta mgunakn nama IFC so scr xlangsng org akn memikrkan ttg IFC yg 'thangt dipasaran'....so kalu stkt utk berbncng for understanding each othr belief or sumthin like friendly comparative religion...cam g dibuat oleh ahmad deedat n dr zakir naik...why not??? mg dialu2 kn....n mmg dh ade ngo yg anjurkn progrm spt ni cam IIS....(bro shah n d gang).....tp overall malaysian still not open to discus bout religion...sbb isu sensitive kononnye.. nk jg toleransi n mcm2 alasn yg xmunasbh..so islam pn mmg manjurkn friendly discusion cam ni...blh bg kefahaman psl islam....but..again..geng ifc snts akn mnunggu ksmpatan yg sesuai...krn nk mastikn tuntutan mrk g xmsk akal2 tcapai.....n mrk sntiasa brkrja saat umat islam dh mlupkn psl isu trsbt...so..isu ni xkn abs slg umat islam sndr xconcern....so...sebar2knlh ttg isu ini sbb ramai lg umt islam yg msh keliru n xtau psl isu ni...kalu rjn blh bka web ni psl ifc:http://mysyam.blogdrive.com/comments?id=47http://mujaddeeda.bravejournal.com/entry/8928
9/13/2006 05:08:56 PM

Anonymous said...
Berdialog tentang KEPERCAYAAN AGAMA & Berdialog tentang PERBANDINGAN AGAMA (comparative religion)?? 2 words, different meaning to use.
9/13/2006 10:37:48 PM

nyemah_mulya said...
that's right...some people got confused...but i think after they have read about da actual poll survey, myb they'll understand...it is another idea if there were a different body being set up rather than that IFC...hope people are not more confused...myb...we can change views...or debate...:)
9/14/2006 04:15:05 AM

Anonymous said...
Bismillahirrahmaanirrahiim..setelah bace entry kak yana and lihat pada respon2@komen2 yg diberikan, saye ingin berkongsi pendapat (yang insyaAllah xbersifat peribadi, tapi lebih kepada keterbukaan minda)tentang 'ifc' yang disebutkan.. first of all, tahniah saya ucapkan kepade kak yana yg telah membuka satu topik perbincangan yang agak menarik sehingga saye sendiri tertarik untuk memberi komen or respon terhadap isi2 entry tersebut.=)dan tahniah juga kepade mereka2 yg telah memberikan respon yg positif dan sihat.. barakallahu fiikum.. bagi saye yang masih mentah dalam perbincangan ilmiah yang melibatkan perbincangan tentang isu2 semasa begini, xlayak rasenye untuk mengutarakn pendapat sendiri.. rase hine.. anyway, moga Allah bantu saya dalam cuba menyampaikan apa yang tersirat di hati yang rasenye perlu disampaikan.. fazakkir innafa'atiz zikraa' aamiin yaa Rabb..isu 'ifc' yang dimulakan perbincangannya oleh kak liyana yang membawa maksud inter-faith council sebenarnya telah membawa kepada pelbagai kekeliruan yg kita dapat lihat pada respon2 yang diberikan.. anyway, saya sudah pun memahami maksud kak liyana and insyaAllah sedia memberi pandangan sendiri. bagi saya inter-faith council yang ingin ditubuhkan untuk bertukar2 pendapat tentang agama masing2 tak akan memberi sesuatu yang positif terutama pada agama Islam itu sendiri atas kesuciannya sendiri. soalannya, ape kena mengena kesucian Islam dengan 'ifc' kat sini?? pandangan saya, kenape kita perlu membuat council untuk memelajari agama mereka yang kita sudah yakin berdasarkan nas al-Quran(Ali-Imran:19) bahawa agama2 SELAIN Islam adalah xdiredhai walau apa jua agama tersebut? bila kita kate kite bersetuju mengadakan council untuk mempelajari dan menghormati hak agama masing2, itu menunjukkn kita redha terhadap agama mereka secara lansung n secara xlansung..fikirkan.. bukankah kite sudah mengenali sifat2 mereka yang telah Allah sebutkan dalam kitabnya ang suci sehingga hari akhirat (Al-baqarah:120) .saye ase sume orang di sini termasuk kak yana sendiri dah biase dengan ayat nie.. boleh rujuk sendiri insyaAllah.:)cadangan saye, dari kita mewujudkan satu council yg melibatkan inter-faith, lebih baik kita buat debate atau talk tentang perbandingan agama dengan 'pakar2' agama sesat mereka di depan khalayak (seperti assyahid syeikh Ahmad Deedat n Dr Abdul Karim Zakir Naik yg berdebat dengan orientalis2 barat) agar tujuan kita dalam membuat perbandingan agama tercapai tanpa menjadikn diri kita 'seolah2' redha dengan agama mereka.. saye teringat sebuah hadith sabdaan Baginda s.a.w yang terjemahnya berbunyi "Umat Islam di akhir zaman akan mengikut jejak2 langkah kaki mereka(yahudi dan nasara) setapak demi setapak sehingga tapak kaki umat Islam same seperti tapak kaki mereka"..na'uudzubillah.bacalah atau perdengarkanlah.. serta hayatilah maksud di sebalik surah al-kaafiruun.. dan rujuk kembali asbab nuzul ayat tersebut..ketika mana Rasulullah s.a.w ditawarkan untuk bersatu dengan golongan musyrikuun.. saye rase setakat itu sahaja yang saye nak sampaikan..bi iznillah.. aquulu qauli haazaa.. moga2 Allah beri petunjuk dan hidayahNya keada kita semua..=) salaam..-aku yg masih mentah-
9/15/2006 12:06:27 AM

Anonymous said...
2 words, different meaning...... kamu yang mentah,sbnrnya matang.. amiin. tq
9/15/2006 01:54:35 PM

Anonymous said...
yes..different meaning..saye faham..:) respon saye sebelum nie untuk kedua2 makne tersebut..council or comission or ape2 maksud..:)lupe nak hurai sikit mengenai sifat musuh2 kite nih.. perkataan 'lan' dalam ayat lan tardho 'ankal yahuuda wa lannasaaraa' membawa maksud selama2nya tidak.. maksudya, ayat tue diturunkan bukan hanya untuk orang yahudi dan nasrani pada zaman Rasulullah waktu tue je, tapi untuk selama2nya.. rasenye, tue je kot yang mampu saye hurai sikit.. untuk anonymous sebelum nie, saye memang terlalu mentah lagi..:) wallahu a'lam..-aku yg masih mentah-
9/15/2006 03:01:31 PM

Anonymous said...
terlupa sesuatu.. baza perkataan 'lan' dan 'lam'.. perkataan 'lan' membawa maksud 'kekal tidak' atau 'selama-lamanya tidak' manakala perkataan 'lam' untuk waktu atau zaman penggunaan perkataan tersebut.. wallahu a'lam.. p/s : kan dah cakap, budak mentah yg sering terlupa..-aku yg masih mentah-
9/15/2006 03:45:08 PM


PMI-Daily said...
salam...thank u 4 sharing ur views... thnx syahid^kecil 4 providin us wit d web sites n thx oso to -anonymous aku yg masih mentah-[wondrin y korg r bein soow secretive??] on ur constructive comment.-i-[blogger of pmi-daily.. oppsss do i need 2 syura on tis commnt??] p/s>> coz i do not want to use pmi id since it WASNT pmi who wud want to thank all d views shared here.. its just my STAND--i-- yg sincerely nak ucap kn tme kasih bnyk2 on d ideas n time spent on sharing d view.. kyeh.. hope im not talkin 'rubbish' heh >_<" 9/16/2006 07:35:25 AM

syahid^kecil said...
beselh..knalah jg sirr wa hazarr... :).xbestla letak name btul...blh xpress view dgn sesuke2 hati....(hope bkn sesuke hati but frm d quran n sunnah view)....iallah....whats d most important...ana akhukum fil islam...al mautu fi sabilillah asma' amanina...iallah..
9/17/2006 10:03:43 PM

Anonymous said...
syahid^kecil.... i know who u are... haha
9/17/2006 10:10:25 PM

intrestin' kan? =)

No comments: